وي با بيان اينکه اصول تغذيه تغييرپذير نيست و آنچه که تغيير ميکند تطبيق اين اصول با شرايط روز است، گفت: اصول تغذيه را در تعادل، تنوع و تناسب نسبت اجزاي غذايي ميتوان پيدا کرد و اين سه اصل براي هر فرد چه سالم و چه بيمار صدق ميکند.
منصوري با اشاره به اينکه لازم است اين تناسب غذايي براي دانشجويان نيز رعايت شود، گفت: يک فهرست غذايي تکراري و هميشگي با غذاهايي که نه طعم و کيفيت غذاي خانگي را دارند و نه مانند غذاي رستورانها، خوردن آنها گاهي ميتواند خوشايند باشد، تعريف غذايي است که در بوفه دانشگاهها عرضه ميشود و دانشجويان از سر اجبار آن را مصرف ميکنند.
وي با بيان اينکه در برنامه غذايي که توسط دانشگاهها براي دانشجويان ارائه ميشود فقط به مصرف يک يا چند ماده غذايي تاکيدشده است، خاطر نشان کرد: لازم است موادغذايي که در تمامي گروههاي نان و غلات، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات، ميوه و سبزيها يافت ميشوند در غذاي دانشجويان لحاظ شوند.
اين کارشناس تغذيه ادامه داد: چنانچه دانشجويان را به دو گروه دختر و پسر تقسيمبندي کنيم خواهيم ديد که دانشجويان دختر به دليل اينکه ميزان کالري دريافتي آنها از پسرها کمتر است در صورت تغذيه غلط آسيب بيشتري ميبينند.
وي با اشاره به اينکه انرژي مصرفي دانشجويان پسر نيز به دليل فعاليتهاي ورزشي و پيادهرويهاي طولاني بيشتر از دخترها است، تصريح کرد: اين مصرف انرژي نياز به جايگزين دارد و کاذبترين راه تامين آن استفاده از مواد نشاستهاي و چربي است .
منصوري با بيان اينکه شاخصترين نقص در تغذيه دانشجو نبود سالاد، سبزي و ميوه در سبدغذايي آنها است، گفت: متاسفانه در مراکز دانشگاهي از چربي و انرژي بيش از هر ماده ديگري براي تهيه غذاي دانشجو استفاده ميشود./115
انتهای پیام/